-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12850 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

موسيقي مطرب و حرام چيست؟ اگر خواننده فاسد باشد اما موسيقي يا شعر مشكل نداشته باشد باز هم جز موارد موسيقي حرام مي باشد يا خير؟



موسيقي حلال: آن موسيقي است كه مناسب مجالس لهو و لعب و فساد نيست مثل موسيقي تشييع جنازه، ارتش، طبل و سنج عزاداري.

موسيقي حرام: آن موسيقي است كه مناسب مجالس لهو و فساد است، يعني شنونده موسيقي (خصوصاً زماني كه خبير به اين امور باشد) تشخيص و تمييز مي دهد كه اين آهنگ مستعمل در مجالس لهو و لعب و فساد و رقص و ... هست، مثل آهنگهاي تندراديو و تلويزيون كه انسان را از حالت عادي و طبيعي خارج مي كند و تشخيص موضوع به عهده شخص مكلّف و عرف است. و عرف كثيري از مصاديق آن را تشخيص مي دهد.

وقتي آدم( رحلت نمود، ابليس و قابيل با رحلت او خوشحال شدند. آن دو در اجتماع شركت جستند و به نشانة شادي براي مرگ آدم از تنبورها و وسائل لهو (موسيقي) استفاده كردند، پس هر كس در روي زمين از اين وسائل لذت مي برد از پيروان راه ابليس مي باشد.(1)

پيامبر اسلام( فرمود: فرشتگان به خانه اي كه شراب و وسايل موسيقي و قمار (مثل تنبور و نرد) در آن باشد وارد نميشوند و دعاي اهل خانه مستجاب نمي شود، خير و بركت هم از آنجا مي رود. (2)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.